Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Реклама на специалността в
YouTube
Студентът, обучаващ се в тази специалност се подготвя за
потенциален мениджър в областта на образованието и педагогически
съветник, който може да осъществява организационна дейност и да
проектира и реализира стратегически и операционни задачи в различни
видове образователни организации, общински, държавни и частни
образователни институции (училища, образователни центрове, школи,
клубове, професионално-квалификационни центрове, организационни
структури за непрекъснато образование, екипи по проекти и др.)
Обучението в тази програма осигурява:
- А. Задълбочена научно-теоретична и специализирана
подготовка с интердисциплинарен характер, съчетаваща
знания и умения от областта на науките за образованието, теорията
на мениджмънта и законодателните основи на образованието.
- Б. Усвояване основите на научноизследователската и
научно-приложната дейност, включващо умения за проучване и
анализ на източници на информация за ефективно и иновационно
развитие и самостоятелно ориентиране във възможните и полезни
приложения на теорията и практиката на съвременните образователни
процеси в различни образователни организации.
- В. Развитие на способности за адаптация в условията на
социални, икономически и технологични промени чрез създаване
на условия за формиране на съвременен спектър от компетенции,
заложени в отделните учебни програми.
Това са знания за:
- същността и спецификата на мениджмънта в образованието и
администрирането на образователните процеси;
- образователна политика и право, финансиране, планиране и
организационно проектиране на образователни процеси в рамките на
формалното и неформално образование;
- методи на възпитателна и консултационна работа в неучебни и
извънкласни форми на образователни процеси;
- специфика на целодневната организация на образователната
дейност и организационна култура, организационно поведение и връзки
на образователните институции с обществеността;
- информационни и комуникационни технологии в управлението на
образователните системи и мониторинг за поддържане на качеството на
образованието.
И умения за:
- оперативно ръководство, организационно развитие и
организационни изменения с проучване и внедряване на иновационни
процеси в непрекъснатото образование;
- междуличностно общуване, стимулиране, мотивиране, подкрепа,
консултиране на ученици, родители и учители, както и други
контактни групи като работодатели и приемни училища;
- планиране, контрол, анализ и диагностика на образователни
процеси и системи в училищна и неучилищна (медийна, виртуална)
среда;
- комуникация с комисии и екипи и работа с документи;
- водене на преговори, създаване на имидж и представяне
организацията пред обществеността;
Студентът завършил специалност Педагогика и
образователен мениджмънт е подготвен да:
- инициира, организира, координира образователни дейности и
проекти;
- управлява себе си, екипи и програмни колективи, консултира и
делегира пълномощия, създава образци на нова организационна култура
в образователната организация;
- участва активно в определяне мисията, целите и стратегиите за
развитие на образователни институции, проявява предприемчивост и
взема обосновани управленски решения;
- подпомага управляването на финансови, материални и
информационни ресурси и утвърждава съвременни критерии за
развитието и контрола на качеството и ефективността на процесите,
които протичат в образователната организация;
- мотивира, стимулира, оценява и контролира за постигане на
целите на образователните организации, създава благоприятна
психологическа и морална атмосфера в образователните общност;
- извършва разнообразна възпитателна и обучаваща дейност в
извънучилищни и извънкласни форми на работа.
Възможност за заемане на длъжности
Съобразно подкласа, групите и единичните групи на Националната
класификация на професиите и длъжностите (НКПД - 2011),
завършващият тази специалност може да има възможността да ръководи
извънкласни и извънучилищни дейности, проекти, клубове, кръжоци,
центрове, форуми и др. в групите 232, 233, 234, 235. Като
специалист по управление на образованието той/тя може да бъде
назначаван/а на работа съобразно разпорежданията на закона за
отделни групи по НКПД и да заема съобразно действащите изисквания
за кариерно развитие следните длъжности:
- 1345
6011 Ръководител, сектор в
образованието
- 1345
6013 Ръководител, учебно-методичен
център
- 2351
6002 Възпитател методик
- 2359
6007 Младши възпитател
- 2359
6008 Възпитател
- 2359
6009 Старши възпитател
- 2359
6010 Главен възпитател
- 2359
6011 Педагогически съветник
- 2359
6012 Педагог
- 2421
6008 Консултант по управление (в
образованието )
- 2421
6015 Специалист, комуникации (в
образованието )
- 2421
6017 Специалист, качество (в
образованието )
- 2421
6020 Координатор програмна дейност,
радио и телевизия (за образованието )
- 2422
6004 Експерт, програми и проекти (в
образованието )
- 2422
6005 Експерт, международно
сътрудничество (в образованието )
- 2422
6006 Експерт, европейска интеграция
(в образованието )
- 2422
6007 Сътрудник по управление на
европейски проекти и програми (в образованието )
- 2424
6001 Експерт, обучение и квалификация
на персонала
- 2424
6002 Специалист, обучение и
развитие
- 2424
6003 Специалист, развитие на
работната сила
- 2424
6004 Организатор обучение в системата
на непрекъснатото образование и продължаващото обучение