Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2026 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Докторската програма "Методики на обучението в
началните класове" се организира от катедра
"Предучилищна и начална училищна педагогика" на Факултета по
педагогика. Тя осигурява третата степен на висше образование и
повишава образователната и научноизследователската квалификация на
докторанта.
Кандидатдокторантският изпит е по тази методика, по която
кандидатът желае да разработва тема на дисертационен труд -
Методика на обучението по български език и литература или Методика
на обучението по математика или Методика на обучението по
родинознание и природознание. Обучението е с продължителност 3
години в редовна и самостоятелна форма на обучение и 4 години - в
задочна форма на обучение и приключва със защита на докторска
дисертация. Завършилите получават образователната и научна степен
"доктор" по педагогика.
Целта на обучението по докторска програма
"Методики на обучението в началните
класове" е да се подготвят научни кадри с висока
степен на квалификация и компетентност в сферата на частните
дидактики, способни своевременно, бързо и надеждно да разрешават
научни и образователни проблеми, да отговорят на новите тенденции в
образованието, заложени в стратегията на Европейския съюз.
В докторската програма "Методики на обучението в
началните класове" се подготвят висококвалифицирани
научни, изследователски и преподавателски кадри, специалисти по
конкретни методики в началните класове: Методика на обучението по
български език и литература, Методика на обучението по математика и
Методика на обучението по родинознание и природознание.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
Докторантът по докторска програма "Методики на
обучението в началните класове" в процеса на своето
обучение, педагогическа и изследователска
дейностпридобива професионални качества и
компетентности, а именно:
- богата професионална култура и комуникативни умения;
- методологически компетентности в сферата на
научно-педагогическото познание;
- компетентности в областта на методологията, методиката и
инструментариума на научните педагогически и специализирани
изследвания;
- професионална подготовка за успешно осъществяване на
регионални, национални и международни педагогически
изследвания;
- умения за интерпретация на научни тези (собствени и чужди) и
внедряването им в педагогическата практика;
- професионални умения за обогатяване на педагогическата теория и
технология в областта на предучилищното и училищно обучение;
- професионални компетентности за самостоятелна преподавателска и
експертна дейност в областта на образованието, училищната политика
и администрацията;
- научноизследователски способности с висока степен на развитие и
когнитивно мислене;
- владеене на много добро равнище на чужд език и информационни
технологии;
- комуникативни умения и умения за работа в екип;
- самостоятелност и инициативност, ориентирани към осигуряване на
лична информационна осведоменост и улесняване на професионалните
контакти с български и чуждестранни учени;
- социална активност, адаптивност и конкурентоспособност на
пазара на труда, осигуряващи му реализация в конкретни социални
условия.
Обучението се осъществява по индивидуален работен план на
докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската
програма и тематиката на докторантското изследване и включва:
образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини);
научноизследователска дейност (разработване на проект на
дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или
научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми);
педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на
семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на
студенти) и други дейности.
Задължителни учебни дисциплини:
Философски основи на педагогиката
Методология и методи на педагогическите изследвания
Подготовка и управление на проекти
Английски език
Избираемите учебни дисциплини се предлагат след
формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.
Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за
постигането на минималните национални изисквания за съответната
научна област.
Условия за допускане до защита на докторска
дисертация
Образователната и научна степен "доктор" се придобива след
изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от
ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за
придобиване на образователната и научна степен "доктор" от
Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния
университет "Неофит Рилски".
Сфери на професионална реализация
Докторантът по докторска програма "Методики на
обучението в началните класове" в процеса на своето
обучение и изследователска дейност се подготвя за:
- самостоятелна научноизследователска дейност в областта на
общата педагогика и специализираните педагогически технологии и
практики, актуални за системата на съвременната педагогическа
наука;
- перманентно обогатяване и усъвършенстване на педагогическия
процес в началните класове чрез внедряване на резултати от
собствени изследвания;
- научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни
дисциплини, съответстващи на докторската програма
"Методики на обучението в началните
класове" и сродни на тях;
- управленческа дейност в образователната система, при длъжности,
които изискват съответното равнище на педагогическа
квалификация;
- експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на
изследователски и практически задачи в: научноизследователски
институти и ВУ, РИО, медии, неправителствени организации и др.
Завършилият докторската програма може: да
участва в различни форми на продължаващо обучение (постдокторантски
програми за повишаване на професионалната квалификация и опит по
научната специалност и в професионалната област); да участва в
хабилитационни процедури и процедури за израстване в степен.