Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Професионално-педагогическата готовност на детския учител за
упражняване на професията предполага теоретическа и практическа
компетентност за управление на възпитателно-образователния процес в
детската градина, както и за актуално възпитание, образование и
социализация на всяко конкретно дете. В този смисъл е и
подготовката на студентите магистри - бъдещи детски учители в
магистърската програма "Предучилищна педагогика". Тя е разчетена
върху овладяването на съществени, взаимосвързани и почти
йерархизирани сфери на научното познание, имащи определена цел и
съдържание и разкриващи спецификата на педагогическата наука за
работа с деца от предучилищна възраст. Обучението в магистърската
програма "Предучилищна педагогика" има за цел да
подготви специалисти с висше образование с
образователно-квалификационна степен "магистър" и професионална
квалификация "Педагог, детски учител".
Магистърската програма "Предучилищна педагогика" е предназначена
за обучение на студенти, завършили ОКС "бакалавър" или ОКС
"магистър" от други професионални направления.
В структурно отношение учебният план включва задължителни,
избираеми и факултативни дисциплини:
Задължителните учебни дисциплини гарантират
придобиване на необходимата общотеоретична и специализираща
подготовка по специалността. Това се постига чрез овладяването на
знания от различни научни области (педагогика, психология,
социология, философия) и на знания с интегративен и
интердисциплинарен характер.
Избираемите учебни дисциплини присъстват във
всеки семестър. Осигуряват разширяване и надграждане на
общотеоретичната и специализиращата подготовка по специалността.
Чрез тях се допълват и конкретизират знанията и компетентностите,
придобити по задължителните учебни предмети. Факултативните
учебни дисциплини дават възможност за получаване на знания
и умения от различни научни области в съответствие с интересите на
студентите.
Съдържанието на учебния план, организацията на обучението,
въведената кредитна система и система по качество на образованието
позволяват на подготвяните специалисти да бъдат конкурентоспособни
на пазара на специалисти в страната, успешно да работят и да
продължават образованието си по специалността у нас и в
чужбина.
Подготовката за учителската професия и реализацията й при
взаимодействие с деца от предучилищна възраст означава теоретическа
и практическа готовност на учителя за осигуряване, стимулиране и
регулиране на личностното им създаване. В този смисъл е и
подготовката на студентите - бъдещи детски учители в специалността
"Предучилищна педагогика". Тя е разчетена върху овладяването на
съществени, взаимосвързани и почти йерархизирани сфери на научното
познание, имащи определена цел и съдържание и разкриващи
спецификата на педагогическата наука за възпитание, образование и
социализация на деца от предучилищна възраст. Тяхната конкретизация
е в Учебния план на специалността.
Придобиването на висше образование по магистърската програма
"Предучилищна педагогика" с образователно-квалификационна степен
"магистър" и професионална квалификация "Педагог, детски учител" е
базисният компонент за професионална реализация в детски групи на
Обединени детски заведения, Целодневни детски градини, Полудневни
детски градини, Санаториални детски градини, Домове за деца-сираци
до 6 години, Домове за деца със специални педагогически
потребности, в Детски ясли, в Семейството като домашни възпитатели
и учители, в Центрове и школи, като преподаватели.
Завършилият магистърска степен педагог има възможност да
специализира в различни форми за следдипломна квалификация и
продължаващо обучение; да продължи образованието си в
образователната и научна степен "доктор".