Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Магистърската програма "Социалнопедагогическа подкрепа и закрила
на деца" има за цел да подготви компетентни педагогически
специалисти за работа в разнородни образователни общности,
институции и услуги. Придобитите знания и умения в процеса на
обучение дават възможност за професионална реализация на
завършилите магистри както в традиционните образователни
институции, така и в алтернативни такива, в това число и в сферата
на неформалното образование. В основата на обучението са заложени
две основни ядра: социалнопедагогическа подкрепа - разчетена като
традиционна в концептуалната рамка на педагогическата наука и
същевременно иновативна в контекста на междуинституционалното
взаимодействие и закрила на деца - актуална
концептуално-нормативна рамка и практика, която намери своето място
в социообразователното пространство в отговор на нарастващите
потребности от взаимодействие със семейството и общността на децата
и юношите. Потребността от специфичен тип подготовка се определя от
нарастващата необходимост от междуинституционално взаимодействие и
необходимостта от закрила на детето в динамиката на съвременното
общество. Социалнопедагогическата подкрепа и закрила на деца са
превърнати в професионално кредо в контекста на
социалнопедагогическата дейност на специалиста. Те са част от
иновативни практики, насочени към разширяване на
социалнопедагогическата проблематика в широк диапазон на действие и
оптимизиращи нейния потенциал.
Учебната документация на специалността е разработена в духа на
модерната социална и образователна политика, насочена към
максимално индивидуализиране на общественото възпитание и
социално-педагогическите услуги с цел утвърждаване на социалната
сигурност, хармония и благополучие.
Учебният план и учебните програми на магистърската програма
"Социалнопедагогическа подкрепа и закрила на деца" са разработени
съобразно приетите стандарти в областта на професионалната
подготовка на социалните педагози и други педагогически специалисти
у нас и отговарят на изискванията на Закона за висшето образование
и Закона за предучилищното и училищно образование.
Подготовката по специалността цели да отговори на
необходимостта от професионална мобилност и рефлексивност на
социалния педагог и възможността да бъде пригоден за рискови и
кризисни ситуации на средата, като отговори с подходящи методики и
технологии и желание за подкрепа, интериоризирани в неговия
професионален дизайн на специалист. Обучението в магистърска
програма по специалността има за цел да подготви специалисти с
образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност
за пълноценна реализация във възпитателна, интегрираща,
социално-подкрепяща, (ре)социализираща, изследователска и
организационна дейност в работни полета със специфични
социалнопедагогически проблеми.