Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2024 година.
Обучението се извършва от Стопански факултет.
Цел на подготовката:
Специалистите, завършили специалност "Маркетинг" придобиват
задълбочени теоретични знания и практически умения по пазарна
стратегия и маркетингови проучвания, както и по управление на
стопански и др. фирми, търговски дружества и организации.
Обучението на студентите по тази специалност включва
задължителна специализираща подготовка, избираеми и факултативни
дисциплини. Създават се предпоставки и възможности при използване
на целият арсенал от познания.
Изучават се основите и принципите, върху които се изгражда
съвременния модерен маркетинг, като се използва чуждият опит в тази
насока. Формират се умения за адекватно вземане на решения, както и
на превантивни мерки за избягване на риска в условията на пазарно
стопанство.
В студентите се изграждат навици за използване на управленски
технологии с ЕИТ и персонални компютри в тяхната бъдеща практическа
дейност.
Придобиват се знания по възможните пазарни и рискови проблемни
ситуации, както и извеждане на алтернативни решения за
тяхното преодоляване в условията на конкурентност и неопределеност
в пазарната конюнктура.
Завършилите тази специалност могат да работят
като:
- специалисти /експерти/ по изработване на алтернативни
управленски решения и оценка за тяхната ефективност, експерти по
извършване на маркетингови проучвания, оценка на пазарните и
разработване на маркетингови стратегии, съветници на мениджърите,
консултанти по Маркетинг, експерти в международни икономически
организации в европейските структури.
Завършилите могат да работят в: големи, средни и малки държавни
кооперативни, общински и части фирми, холдинги, сдружения,
национални и смесени корпорации, фондации, агенции в областта на
производството и обслужващата сфера, търговски банки, борси,
научно-изследователски учреждения, учебни учреждения и
консултантски фирми , териториални и държавни органи, международни
органи и организации.
Компетенции, които придобиват студентите:
- знания в областта на:
- висша математика, основи на правото, микро- и макроикономика,
политология, икономически теории, информатика, стопанска
история;
- основи на маркетинга, основи на управлението, планиране и
прогнозиране, счетоводство, статистика, икономика на труда,
финанси;
- търговско право, бизнес комуникации, цени и ценова политика,
маркетингови проучвания, поведение на потребителя, приватизация и
следприватизационен контрол;
- рекламна политика, стокова и иновационна политика, международен
бизнес, управление на маркетинга, информационни системи;
- международен маркетинг, фирмена сигурност и икономическо
разузнаване, управление на продажбите и бизнес логистика, борси и
борсови операции и др.
Завършилите обучението си по специалност Маркетинг могат да
упражняват следните професии и да заемат съответните длъжности
съгласно Националната класификация на длъжностите, 2011 г.:
- 2432/6001 Експерт, връзки с обществеността; - 2434/5005
Продуктов мениджър; - 2431/6001 Анализатор, проучване на пазара; -
2431/6002 Експерт, маркетинг; - 2431/6003 Експерт, реклама; -
2431/6004 Експеет, политика на цените; - 2431/6005 Експерт, външна
търговия;
Икономистът маркетолог притежава следните най-общи умения:
- Прилага интегрално получените общотеоретични, специални и
специализирани икономически знания по провеждане на маркетингови
дейности в предприятията;
- Провежда успешни маркетингови проучвания на пазара, оценка на
пазарите и разработване на маркетингови стратегии;
- Умение да изработва алтернативни маркетингови решения и оценка
на тяхната ефективност;
- Прави статистически комплексни анализи на резултатите от
маркетинговите проучвания с цел правилно тълкуване на събраната и
обработена информация;
- Прилага съвременни управленски информационни технологии;
- Да умее да взема управленски решения;
- Умело участва в частната инициатива и предприемачество.
Квалификационната характеристика на специалността "Маркетинг" за
образователно-квалификационна степен "Бакалавър" с професионална
квалификация "Икономист" е основен документ, който определя
разработването на учебния план и учебните програми. Тя е съобразена
със Закона за висшето образование, с Наредбата за държавните
изисквания за придобиване на ОКС "Магистър", "Бакалавър",
"Специалист" и с Правилниците на ЮЗУ "Неофит Рилски".