The accreditation of this program is until 2024 .
The education is performed by Faculty of Pedagogy.
В процеса на своето обучение, изследователска и педагогическа
дейност докторантът в професионално направление 1.1. Теория и
управление на образованието се подготвя за:
- самостоятелна научноизследователска дейност в областта на
теорията и управлението на образованието;
- научно-преподавателска работа във висшите училища и центровете
за квалификация на педагогически кадри по учебни дисциплини,
проекти и дейности, свързани с теорията и управлението на
образованието;
- перманентно обогатяване и усъвършенстване на образователните
практики чрез разпространяване и внедряване на резултати от
собствени изследвания върху механизмите на управлението им;
- управленческа дейност в образователната система изискваща
богати наблюдения и сравнителни анализи на съвременни подходи и
нови методи в технологиите на управление;
- експертна и консултативна дейност при проектиране и
осъществяване на проекти и дейности усъвършенстващи управлението на
образователната система на различни нива.
В съответствие със съществуващото законодателство основните
цели на докторската програма са докторанта да
придобие: богата професионална култура и умения в областта на
научната комуникация; висока степен на развитие на
научно-изследователски способности и когнитивно мислене; лична
информационна осведоменост и установени професионални контакти с
български и чуждестранни учени.
Обучението на докторанта, както и изследователската и
педагогическа дейност включени в неговия план е необходимо да
осигуряват придобиването на професионални качества и компетенции
за:
- подбор, сравняване, анализ и качествена оценка на изследвания в
областта на методологията и инструментариума на управлението на
образованието;
- успешно изграждане на концепция и осъществяване на изследвания
съобразени с изискванията на научното изследване в областта на
науките за образованието;
- ефективно използване на инстументариума на
научно-педагогическите и специализираните изследвания в областта на
мениджмънта на социално- педагогическите институции;
- интерпретация на научни тези от теориите за управление и
внедряването им в образователната практика;
- използване на чужд език и информационни технологии в процеса на
работа;
- работа в научно-изследователски екипи;
- адаптивност и конкурентноспособност на пазара на образователни
услуги.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
1. Знания (теоретически и/или
фактологически)
- притежава и използва специализирани и систематизирани знания за
извършване на критичен анализ и за синтезиране на нови идеи в
областта на науките за управление за образованието;
- владее методите на научните изследвания в областта на теорията
и управлението на образованието;
- притежава способност за разширяване и изменяне на
съществуващите знания в областта на образователния мениджмънт,
както и на нейните взаимодействия с гранични научни области;
- притежава знания с най-висока степен на сложност и извършва
оригинални изследвания в областта на теориите и практиките за
управление на образованието;
- представя знания и разбиране на най-високо равнище, не само в
областта на теориите и технологиите за управление на образованието,
но и в близки научни области;
- демонстрира и изразява знания чрез степента на сложност на
проведените, разбрани и обосновани научни изследвания в областта на
образователния мениджмънт.
2. Умения (познавателни и
практически)
- притежава умения да създава и ръководи мрежи или екипи, да
разпределя времето и да управлява човешки и финансови ресурси, да
решава комплексни проблеми чрез нови технологични методи и
инструменти от областта на образователния мениждмънт;
- бързо намира, извлича, подрежда, синтезира и оценява
необходимата информация от различни печатни и онлайн базирани
източници;
- притежава умения да решава и преодолява критични проблеми в
областта на проучването и/или нововъведенията, да подобрява
стандартните модели и подходи, да развива иновативни решения чрез
комбиниране на различни оригинални стратегии и технологии, да
управлява несполучливите опити и да продължава напред, да подобрява
стандартните модели и подходи при работа в областта на управлението
на образователните институции и тяхната система на различни равнища
на управление;
- владее методи и средства да предвижда промените и проблемите,
да се абстрахира от средата и да мисли иновативно, да разработва и
поставя рационален план, за да донесе нови идеи за плодотворен
край, да усвоява бързо нови качества и умения, да предвижда
технологичното и творческо развитие, да пише и представя научни и
технически документи (научни статии, резюмета, доклади, фигури,
графики и др.); да комуникира чрез различни медии пред различна
аудитория по теми свързани с управлението на образованието у нас и
в чужбина;
- притежава умения като издръжливост, предприемчивост, твърдост,
взискателност, приспособимост и интелектуална гъвкавост.
3. Самостоятелност и
отговорност
Завършилият докторантската програма по управление на
образованието е в състояние да:
- създава и интерпретира нови знания чрез собствени изследвания
или друга научна дейност в областта на управлението на
образованието на равнище отделна образователна институция и система
като цяло;
- чрез постигнатите нови знания демонстрира умения за разширяване
на обхвата на досега познатата научна област и преценява
необходимостта от актуални публикации в нея;
- притежава способност за самооценка на постиженията на
изследователския труд;
- проявява критичност и висока чувствителност по отношение на
защитата на авторското право и всякакви форми на плагиатство;
- притежава способности да проектира и реализира съвременен
изследователски процес с помощта на модерни изследователски методи
и методики, които осигуряват научна достоверност и стабилност, но
дават и възможности за развитие и усъвършенстване както на
теорията, а така също и на образователната практика.
4. Компетентност за учене
- Показва капацитет за систематично придобиване и разбиране на
значително количество знания от най-съвременните научни постижения
и от областта на професионалната управленска практика в
образователната сфера.
5. Комуникативни и социални
компетентности
- има изграден научен стил на представяне при устни и писмени
изяви на продукти от своята творческа дейност;
- владее академичните стандарти за подготовка на различни видове
продукти на научно-теоретичната и изследователската си
дейност;
- притежава качества на учен и владее преносими умения, изискващи
проявяване на висока лична отговорност, самостоятелна инициативност
в сложни и непредвидими обстоятелства, както и в професионална или
еквивалентна среда;
- демонстрира общи способности да концептуализира, проектира и
изпълнява научни и образователни проекти за генериране на нови
знания, прилагане или разбиране на най-модерните достижения, както
и да адаптира проектния дизайн към непредвидено възникващи
обстоятелства в областта на образователните дейности;
- пълноценно общува (устно и писменно) на някои от
най-разпространените европейски езици и може да участва пълноценно
в научни форуми у нас и в чужбина.
6. Професионални
компетентности
- притежава способности да провежда изследванията в областта на
управлението на образованието на все по-сложни равнища, като
допринася за развитието на нови модели, идеи, подходи, технологии и
техники;
- притежава познания и умения за организира и провежда научни
изследвания и сложни академични проучвания в областта на теорията и
управлението на образованието;
- дава научно обосновани мнения, оценки и становища по сложни
въпроси в областта на управлението на образованието;
- представя идеите и заключенията си ясно, аргументирано и
ефективно пред различни аудитории от специалисти и
неспециалисти.
Сфери на професионална реализация
Завършилият магистърската програма "Управление на образованието"
може да се реализира като изследовател и преподавател в областта на
професионално направление 1.1. Теория и управление на образованието
във висши училища и изследователски организации и звена.
Освен това може да заема съобразно действащите изисквания за
кариерно развитие редица длъжности в системата на средното
образование като управител на детско заведение; директор на
училище, детска градина, център за подкрепа за личностно развитие;
експерт в РУО и МОН на позиции, предполагащи изследователски и
аналитични дейности; специалист по качеството в образованието,
консултант по управление на образованието; организатор на обучение
в системата на непрекъснатото образование и продължаващото
обучение. Може да участва като експерт в национални и международни
проекти в областта на