The accreditation of this program is until 2025 .
The education is performed by Faculty of Pedagogy.
Докторската програма "Предучилищна
педагогика" при катедра "Предучилищнa и начaлна
училищна педагогика" на Факултета по педагогика e предназначена за
докторанти в редовна, задочна и самостоятелна форма на обучение.
Продължителността на подготовката на докторанти в редовна и
самостоятелна форма на обучение е 3 години, а в задочна форма - 4
години. Обучението приключва със защита на докторска дисертация.
Завършилите получават образователната и научната степен
"доктор".
Цели на докторската програма
- Задълбочено изучаване на методологическите и теоретическите
основи на предучилищната педагогика и развитие на уменията за
тяхното интерпретиране и прилагане според научната проблематика на
различни изследвания (свои и чужди).
- Овладяване на методологията, методиката и инструментариума на
провеждане на научни изследвания в областта на науката предучилищна
педагогика (теория и практика).
- Формиране на професионалната субектност и творческите
способности като условие за успешно осъществяване на самостоятелна
и ръководна научноизследователска, преподавателска и експертна
дейност.
- Усъвършенстване на владеенето на чужд език, ориентирано към
осигуряване на личната информационна осведоменост, професионална
реализация и улесняване на контактите с учени от други страни.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
Докторантът по докторска програма "Предучилищна
педагогика" в процеса на своето обучение,
педагогическа и изследователска дейност придобива професионални
качества и компетентности:
- знания и разбиране за интегративния междудисциплинарен характер
на науката предучилищна педагогика;
- знания и разбиране за спецификата на обогатяващото
педагогическо взаимодействие в детската градина и семейството;
- знания и разбиране на логиката и структурата на научните
изследвания предучилищната педагогика;
- умения да открива самостоятелно научни проблеми в областта на
предучилищното образование, да си поставя научноизследователски
цели и задачи и да постига тяхното разрешаване;
- умения да проявява креативност като се отклонява от
традиционните решения и намира нови нестандартни, подчинявайки се
на законите на научното мислене;
- самоуправление на своята изследователска дейност така, че тя да
бъде резултативна и представена достойно в научната общност и при
решаване на конкретни проблеми на педагогическата практика;
- саморазвитие на базата на умението за критическа оценка на
собствените научни постижения;
- да притежава готовност да участва в работата на български и
международни изследователски колективи при решаването на научни и
научно-образователни задачи;
- да общува пълноценно на български език и на някой/някои от
най-разпространените европейски езици;
- умения за академично писане и за свобода при създаване на
различни жанрови разновидности на научния текст;
- умения за дейност в екип и за сътрудничество с други учени на
национално и международно равнище.
Обучението се осъществява по индивидуален работен план на
докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската
програма и тематиката на докторантското изследване и включва:
образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини);
научноизследователска дейност (разработване на проект на
дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или
научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми);
педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на
семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на
студенти) и други дейности.
Задължителни учебни дисциплини:
Философски основи на педагогиката
Методология и методи на педагогическите изследвания
Подготовка и управление на проекти
Английски език
Избираемите учебни дисциплини се предлагат след
формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.
Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за
постигането на минималните национални изисквания за съответната
научна област.
Условия за допускане до защита на докторска
дисертация
Образователната и научна степен "доктор" се придобива след
изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от
ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за
придобиване на образователната и научна степен "доктор" от
Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния
университет "Неофит Рилски".
Сфери на професионална реализация
Докторът по предучилищна педагогика заема длъжности, при които
той осъществява:
- самостоятелна научноизследователска работа, изискваща широка
фундаментална подготовка в областта на съвременната предучилищна
педагогика (научноизследователски институти, изследователски
центрове, центрове за иновации в предучилищното образование);
- научно-преподавателска работа по предучилищна педагогика във
висши училища;
- управленческа работа на длъжности, изискващи съответното
равнище на квалификация (директори на детски градини, длъжности в
държавната административна структура, сътрудници към
неправителствени организации);
- експертна работа (редактори в педагогически издателства и
масмедии, работа в социално-образователни институции за деца от
предучилищна възраст и обединени детски центрове към
читалищата).
Завършилият докторската програма може: да
участва в конкурси за заемане на академични длъжности и за
придобиване на научната степен доктор на науките; да участва в
различни форми на продължаващо обучение по държавни и международни
програми.