The accreditation of this program is until 2026 .
The education is performed by Faculty of Pedagogy.
Подготовката на докторанти в докторска програма
"Начална училищна педагогика" се
осъществява в катедра "Предучилищна и начална училищна педагогика"
към Факултета по педагогика при Югозападен университет "Неофит
Рилски" - Благоевград. Третата степен на висшето образование
предоставя възможност за повишаване на образователната квалификация
и научноизследователската компетентност на обучаваните докторанти.
Продължителността на обучението е три години в редовна форма на
обучение и при самостоятелна подготовка, и четири години за задочна
форма на обучение. Обучението приключва със защита на докторска
дисертация. Защитилите успешно придобиват образователна и научна
степен "доктор" по докторска програма "Начална училищна
педагогика".
Цели на докторската програма
- Подготовка на висококвалифицирани учени, изследователи и
преподаватели с компетенции и компетентности за осъществяване на
научноизследователска дейност в областта на педагогическото
познание по проблеми, свързани с теорията и практиката на началното
образование.
- Издигане равнището на професионалната педагогическа
компетентност и задълбочаване на цялостната научна подготовка за
осъществяване на теоретични и експериментални изследвания в
областта на началната училищна педагогика.
- Формиране на съвременни научно-теоретични и практико-приложни
знания, умения и компетентности за самостоятелна
научноизследователска и преподавателска дейност, за работа в екип,
за прилагане на иновационни и технологични постижения в теорията и
практиката на началното образование.
- Обогатяване на методологическите знания, умения, компетенции и
компетентности за планиране, осъществяване на научни изследвания,
както и за анализ, представяне и популяризиране на получените
резултати сред научната педагогическа общност.
Обща квалификация и специализация на
програмата
В процеса на образователната и научна подготовка в рамките на
докторска програма "Начална училищна
педагогика" докторантът изгражда на концептуално
мислене по въпроси от методологически и изследователски характер в
областта на началната училищна педагогика. Предоставя се възможност
за овладяване на методологията, методиката, инструментариума и
техниките на провеждане на научни изследвания в областта на
началната училищна педагогика и практиката на обучението,
възпитанието, развитието и социализацията на учениците от начална
училищна възраст. В хода на своята подготовка докторантът изгражда
умения и професионални компетенции за планиране, организация и
успешно осъществяване на самостоятелна научноизследователска
дейност. Образователната и научната дейност стимулира развитие на
нагласи и умения за преподавателска, проектна и експертна дейност в
областта на началната училищна педагогика. Създават се нагласи и се
формират умения за непрекъснато самообразование и
самоусъвършенстване в процеса на научното и професионалното
развитие на докторантите.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
Докторантът по докторска програма "Начална училищна
педагогика" в процеса на своето обучение,
педагогическа и изследователска дейност придобива професионални
качества и компетентности, а именно:
- притежава и използва специализирани и систематизирани
знания за извършване на критичен анализ и за синтезиране на нови
идеи в областта на педагогическото познание - в теорията на
възпитанието и дидактиката, началната училищна педагогика и
методиките на обучение в началното училище;
- владее методите на научните изследвания в областта
педагогическите науки;
- владее научния стил на изложение на идеи, тези и резултати от
изследвания;
- изгражда педагогически умения за преподавателската работа във
висше училище;
- развива умения и мотивация за професионална комуникация и
адаптивност;
- развива умения за работа с научна литература;
- развива умения за презентиране (включително на основни моменти
от концепцията по своята докторска теза);
- представя качества и преносими умения, изискващи проявяване на
висока лична отговорност, самостоятелна инициативност в сложни и
непредвидими обстоятелства, както и в професионална или
еквивалентна среда;
- пълноценно общува на някои от най-разпространените европейски
езици;
- детайлно разбира техники, прилагани за научни изследвания и
сложни академични проучвания.
Обучението се осъществява по индивидуален работен план на
докторанта, в съответствие с общия учебен план на докторската
програма и тематиката на докторантското изследване и включва:
образователна дейност (задължителни и избираеми учебни дисциплини);
научноизследователска дейност (разработване на проект на
дисертационния труд, изготвяне и публикуване на студия, статия или
научно съобщение. участие в проекти, участие в научни форуми);
педагогическа дейност (преподавателска дейност - водене на
семинарни, практически или лабораторни упражнения, консултации на
студенти) и други дейности.
Задължителни учебни дисциплини:
Философски основи на педагогиката
Методология и методи на педагогическите изследвания
Подготовка и управление на проекти
Английски език
Избираемите учебни дисциплини се предлагат след
формулиране на темата за научно-педагогическото изследване.
Учебният план на докторанта трябва да осигурява възможности за
постигането на минималните национални изисквания за съответната
научна област.
Условия за допускане до защита на докторска
дисертация
Образователната и научна степен "доктор" се придобива след
изпълнение на задълженията по чл. 46, ал. 2 от ЗВО, чл. 9, ал. 2 от
ЗРАСРБ, раздел II от ППЗРАСРБ и съгласно Условията и реда за
придобиване на образователната и научна степен "доктор" от
Вътрешните правила за развитие на академичния състав на Югозападния
университет "Неофит Рилски".
Сфери на професионална реализация
Придобилият образователна и научна степен «доктор» по докторска
програма "Начална училищна педагогика"
има възможност да се реализира като: преподавател във висше
училище, колеж и други образователни и научни институции;
ръководител на образователни институции и организации; научен
работник в изследователски институти и центрове; експерт и
консултант в образователни, културни и други социални
институции.