Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Програмата осигурява съдържателно-методически условия за
придобиване на изследователски компетенции и квалификация в
областта на социалната педагогика на осмо ниво по националната
квалификационна рамка. Тя позволява подготовка в направленията на
социалната педагогика: гражданско-интегративно; превантивно и
ресоциализационно; оздравително-интегративно.
В съответствие със съществуващото законодателство основните
цели на докторската програма са:
- Подготовка на висококвалифицирани специалисти за изследователи,
преподаватели и експерти в област на висше образование 1.
Педагогически науки, ПН 1.2. Теория на възпитанието и дидактика с
научна специалност по социална педагогика
- Развитие на задълбочени компетенции за научно-теоретична,
изследователска, практико-приложна и иновационна дейност с сферата
на социалната педагогика и социално-педагогическата практика.
- Усвояване на съвременни научно-теоретични и практико-приложни
знания, н професионални умения и компетентности за самостоятелна
научноизследователска и преподавателска дейност, за работа в екип и
за прилагане на съвременни, проверени и иновационни подходи и
информационни технологии в изследванията в различни области на
социалната педагогика
- Формиране на задълбочена методологически и изследователска
култура за ориентиране и взимане на решения при проучване на
съвременни концептуални социално-педагогически проблеми със сложни
социално-политически, етнокултурни и футурологически
измерения.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
1. Знания (теоретически и/или
фактологически)
- Владее методологически и специализирани и систематизирани
знания за откриване, критичен анализ и генериране на нови идеи в
областта на теорията (социалната педагогика) и практиката на
социалното възпитание в различен социален и културен контекст;
- Познава и умее да прилага количествени и качествени методи на
научни изследвания в областта на социалната педагогика,
- Умее да представя научно, да извършва статистически и
съдържателен анализ на резултати от научни изследвания в областта
на теорията и практиката на социалното възпитание;
- Има компетенции да работи със специализирана научна и
научно-приложна информация, отразена в класически и съвременни
източници, в областта на социалната педагогика (открива,
систематизира, анализира, синтезира, оценява) от различни
информационни източници;
- Познава научните достижения в социалната педагогика и притежава
способност за тяхното методологическо и съдържателно анализиран, за
преконструиране и обогатяване;
- Може да извлича и обогатява знания в областта на социалната
педагогика в гранични научни области с психологията, социологията,
етиката, правото, философията и пр.;
- Притежава развити методологически и професионални умения да
решава и преодолява критични проблеми в изследвания с теоретичен и
практико-приложен характер от областта на социалната педагогика и
практиката на възпитанието и обучението;
- Може да проектира, организира и осъществява собствени
теоретични и емпирични изследвания в областта на социалната
педагогика, да интерпретира адекватно получените резултати и да
извлича валидни приложими изводи за практиката;
- Познава изследвания в гранични педагогически области, може да
ползва резултати и методи на изследвания и да ги интегрира в
собствени изследвания от областта на социалната педагогика или
такива с колективен проектен характер.
2. Умения (познавателни и/или
практически)
- Притежава знания и развити умения за създаване и ръководене на
екипи от изследователи в областта на социалната педагогика или
гранични области; може да разпределя задачи и отговорности, да
управлява времеви, технически, финансови и социални ресурси при
изследване и решаване на комплексни теоретични и практически
проблеми, прилагайки познати и/или нови изследователски методи,
средства и съвременни информационни технологии;
- Проявява бързина, находчивост и изобретателност, критичност и
самокритичност при търсенето на валидна и обективна информация за
провеждане на социално-педагогически изследвания;
- Разкрива усет към значими за теорията и практиката проблеми от
областта на социалната педагогика, може да ги оценява критично и да
аргументира избор на изследователски теми, свързани с тези
проблеми;
- Демонстрира усет към спазване и издигане на стандартите за
изследвания в областта на социалната педагогика, към спазване и
утвърждаване на високи стандарти в областта на етиката на научните
изследвания;
- Владее методи за прогностични изследвания, може да провежда
такива и да прогнозира обосновано промени в областта на теорията и
практиката на научните изследвания по социална педагогика и
възможните приложения на получените резултати;
- Проявява изобретателност и иновативност при провеждане на
собствени научни социално-педагогически изследвания или при работа
в екип;
- Показва умения за предприемчивост и изследователска гъвкавост,
за асертивност и автономност при избор на проблеми за изследване,
при тяхното провеждане или при осъществяване на иновативни
инициативи в изследванията в своята професионална област.
3. Самостоятелност и
отговорност
- Разкрива развита лична позиция, готовност и опит да изгражда,
анализира и интерпретира нови знания чрез собствени теоретични
и/или емпирични изследвания в областта на социалната педагогика,
педагогическите и социални науки свързани с практиката на
социалното възпитание, социализацията или друга научна дейност
- Умее самостоятелно да обогатява и разширява полетата на
познание в областта на социалната педагогика и педагогическите
науки, да представя резултати от своите изследвания пред различни
научни форуми (конференции, симпозиуми, конгреси) е в научни
издания;
- Притежава способности лично критично и конструктивно да оценява
организацията, изпълнението и резултатите от собствени научни
изследвания в професионалната си дейност, както и да подобрява
собствената си изследователска техника, социални умения и
култура;
- Умее да проектира, организира и изпълнява собствени теоретични
и емпирични проучвания в областта на социалната педагогика, както и
да адаптира и обогатява съвременни концепции, методи, техники и да
прилага информационни технологии за изследване с проверена
познавателно-научна стойност и устойчивост
4. Компетентност за учене
- Демонстрира усвоени знания, умения и мотивация за
самостоятелно, постоянно и систематично търсене, придобиване,
анализиране и разбиране на знания, базирани на собствени съвременни
изследвания или на други такива с национален или световен характер
от областта на
- (1) социалната педагогика,
- (2) други области от педагогиката,
- (3) социалните и хуманитарните науки.
5. Комуникативни и социални
компетентности
- Проявява комуникативност и диалогичност, умения да разбира и
подкрепя, да мотивира и направлява хора, с които работи като
изследовател в областта на теорията и практиката на социалната
педагогика;
- Умее да взима адекватни професионални решения в условия на
когнитивен конфликт, когнитивна депривация и сложни социални
ситуации, както и да аргументира и убеждава в своите решения;
- Може да работи в условия на проекта дейност с хора от
образователни, социално-педагогически, административни и други
структури при изследвания или осъществяване на иновации в областта
на социалната педагогика и педагогическата практика;
- Има развити езикови умения и може да общува в различна
социокултурна среда относно изследвания, проекти, социални
инициативни, организиране на научни форуми и други дейности в
областта на социалната педагогика
6. Професионални
компетентности
- Разбира подходи, концепции, методи и средства, прилагани в
различни по сложност и характер научни социално-педагогически
изследвания количествени и качествени;
лонгитюдни и срезови; исторически и проективни);
- Може обосновано и концептуално да взима решения, свързани с
проблематика и тематика на изследвания в областта на социалната
педагогика в сложни социокултурни и изследователски ситуации, да
предлага обосновани решения на познавателно-практически
проблеми;
- Разкрива мотивация и компетентности за устойчиво и продължаващо
професионално-иследователско развитие; следи водещи изследвания,
адаптира и прилага чужди и свои концепции и подходи при
изследванията си, обогатява собствената си изследователска култура
и етика и допринася за издигане на същите в професионалната си
област.
Сфери на професионална реализация
Завършилите образователната и научна степен "доктор" по
докторска програма "Социална педагогика" намират своята реализация
като: изследователи в научни центрове и звена, преподаватели във
висше училище, държавни експерти, консултанти в училища и в
центрове, консултанти и експерти в масмедиите, в частни и
неправителствени организации и др., където се изисква съответното
образование и квалификация.