The accreditation of this program is until 2025 .
The education is performed by Faculty of Pedagogy.
Докторантската програма в професионално направление Педагогика,
научна специалност Специална педагогика е фокусирана към подготовка
на изследователи, които да могат да осъществяват:
- Научноизследователска дейност в областта на специалното
образование.
- Научно-преподавателска дейност в областта на специалната
педагогика, включително и във ВУ.
- Консултативна работа в сферата на системата от образователни
изследвания и образователни услуги в обществената практика.
- Експертна дейност в системата на специално-педагогическите
институции, държавната администрация, неправителствени организации,
сдружения на хора с увреждания и др.
В съответствие със съществуващото законодателство основните
цели на докторската програма са да:
- Подготвя висококвалифицирани научни, изследователски и
преподавателски кадри с опит в експерименталната дейност в областта
на Педагогическите науки, професионално направление Педагогика,
научна специалност Специална педагогика, в която е докторската
програма.
- Увеличава самостоятелността и инициативността, ориентирани към
осигуряване на лична информационна осведоменост и улесняване на
професионалните контакти с български и чуждестранни учени;
- Задълбочава фундаменталната и професионалната компетентност за
научноизследователска, практико-приложна и преподавателска дейност
в сферата на Специалната педагогика.
- Формира съвременни научно-теоретични и практико-приложни
знания, умения и компетентности за самостоятелна
научноизследователска и преподавателска дейност, за работа в екип,
за прилагане на иновационни и технологични постижения в областта на
Специалната педагогика.
- Изгражда методологически опит в анализиране на резултатите от
научното изследване и в обосноваване на препоръките, свързани с
обследването, диагностиката и корекционната работа с лица (деца и
възрастни хора) със специални образователни потребности в
общообразователна среда, специални училища, специализирани
институции, дневни центрове и др.
- Усъвършенства езиковата подготовка по избрания чужд език във
връзка с използването му в професионалната дейност на
докторанта.
- Повишава социалната активност, адаптивност и
конкурентоспособност на пазара на труда, осигуряващи му реализация
в конкретни социални условия.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
1. Знания
- задълбочени знания за теоретичните основи на педагогическата
наука и в частност на специалната педагогика;
- знания, свързани с методологията на научното изследване в
областта на специалната педагогика;
- знания за съвременни методи, методики и технологии и тяхното
приложение при изследване на особеностите на различните типове
дизонтогении ;
- специализирани и систематизирани знания за извършване на
критичен анализ и за синтезиране на нови идеи;
- в процеса на научното изследване представя знания и разбиране
на най-високо равнище не само в конкретната научна област и
направление, но и в близки научни области.
2. Умения
- подбира, открива и проучва литературни източници, свързани с
изследователския проблем; бързо намира, извлича, синтезира и
оценява необходимата информация от различни източници;
- събира, анализира, класифицира и систематизира информация в
определена последователност и логика;
- интерпретира научни тези (собствени и чужди) и ги внедрява в
педагогическата практика
- аргументирано и обосновано с доказателства анализира и защитава
тези, свързани със специалната педагогика;
- търси иновативни решения чрез комбиниране на различни стратегии
и технологии; подобрява стандартните модели и подходи;
- аналитично и критично оценява собствените експериментални
резултати, свързани с установяване на определени закономерности при
изследване на явленията в специалната педагогика;
- организира и планира собствената си научна дейност (с оглед на:
време, точност на обекта на изследване, яснота на целите и
задачите, конкретност на изградените хипотези и пр.).
3. Самостоятелност и
отговорност
- създава и интерпретира нови знания чрез собствени изследвания
или друга научна дейност;
- демонстрира умения за разширяване на обхвата на досега
познатата научна област и преценява необходимостта от актуални
публикации;
- притежава способност за самооценка на постиженията на
изследователския труд
- притежава способности да съставя, проектира, изпълнява и
адаптира съвременен изследователски процес с научна стабилност
4. Компетентност за учене
- показва капацитет за систематично придобиване и разбиране на
значително количество знания от най-съвременните научни постижения
или от областта на специално педагогическата практика
5. Комуникативни и социални
компетентности
- има изграден стил на научно общуване (в разговори, при
консултации и дебати, за защита на научни позиции, работа в екип и
пр.);
- показва капацитет за систематично придобиване и разбиране на
значителен обем знания от най-съвременните научни постижения или от
областта на специалната педагогика и професионалната практика;
- пълноценно общува на български език и на някой/някои от най-
разпространените европейски езици.
6. Професионални
компетентности
- има готовност за самостоятелна научноизследователска,
експериментална и практико-приложна дейност;
- идентифицира ресурси и възможности за научни изследвания и
проектна дейност; аргументирано взема решения и адаптира проектния
дизайн към непредвидено възникващи обстоятелства;
- демонстрира общи способности да концептуализира, проектира и
изпълнява проекти за генериране на нови знания, прилагане или
разбиране на най-модерните достижения, както и да адаптира
проектния дизайн към непредвидено възникващи обстоятелства;
- осигурява трансфер на собствените резултати при решаване на
други проблеми от дадената научна област;
- ясно формулира нови проблеми - теоретични и практически.
Сфери на професионална реализация
Докторантът по научната специалност Специална педагогика в
процеса на своето обучение и изследователска дейност се подготвя
за:
- самостоятелна научно-изследователска дейност в областта на
специалната педагогика, основаваща се на придобитото широкопрофилна
и фундаментална подготовка относно системата на съвременната
педагогика;
- перманентно обогатяване и усъвършенстване на педагогическия
процес за различните образователни степени чрез внедряване на
резултати от собствени изследвания;
- научно-преподавателска работа във висшите училища по учебни
дисциплини от специалност Специална педагогика;
- управленческа дейност в образователната система, при длъжности,
които изискват съответното равнище на специално-педагогическа
квалификация;
- експертна дейност при длъжности, предполагащи решаването на
изследователски и практически задачи в: научноизследователски
институти и ВУ, училищната политика, държавната администрация,
масмедиите, неправителствени организации и др.
- участие в различни форми на продължаващо обучение
(постдокторантски програми за повишаване на професионалната
квалификация и опит по научната специалност и в професионалната
област.