The accreditation of this program is until 2025 .
The education is performed by Faculty of Pedagogy.
Целите на обучението по докторската програма "Теория на
възпитанието и дидактика" са насочени към придобиването на
професионални изследователски компетенции от осмо ниво на
Националната квалификационна рамка: реализиране на самостоятелна
изследователска дейност, изискваща задълбочена фундаментална
общо-методологическа подготовка в сферата на педагогическата теория
и практика. Това предполага завършилият ОНС "доктор" по тази
програма да владее базови компетенции за творческа
научноизследователска дейност, за преподавателска работа във всички
равнища на образователната ни система, за експертна и управленска
дейност в различните педагогически институции. Вниманието е
фокусирано към стимулиране и развитие на иновативно, гъвкаво и
критично професионално-ангажирано мислене, свързано с творческото
разбиране и интерпретиране на научно-педагогически знания, с
формиране на готовност за самостоятелно професионално
усъвършенстване и овладяване на върховете в професионалното
майсторство.
В съответствие със съществуващото законодателство основните
цели на докторската програма са:
- Задълбочено изучаване на методологическите и теоретичните
основи на педагогическата наука;
- Овладяване на методологията, методиката и инструментариума на
провеждане на научни изследвания в областта на педагогическата
теория и практика;
- Формиране на творчески способности и професионална
компетентност за успешно осъществяване на самостоятелна
изследователска, преподавателска и експертно-управленска
дейност;
- Постигането и поддържането на високо качество на подготовката
на докторантите в съответствие със съвременните трансформации в
развитието на педагогическата наука и с предизвикателствата на
професионалната практика;
- Създаване на предпоставки за активни международни контакти на
докторантите с учени от други страни с цел усвояване на прогресивен
опит и добри педагогически практики, издигане престижа на
образователната институция чрез претворяване на световните
стандарти в научноизследователската дейност.
Усвоени знания, умения и компетентности съгласно
националната квалификационна рамка
1. Знания (теоретически и/или
фактологически)
ü свързани с владеене на методологичните основи на
педагогическата наука и подходите за тяхното използване при
проектирането и реализацията на изследователската дейност;
- познаване на процесите на диференциация и интеграция в
педагогическата научна област, на съвременните педагогически
направления;
- познаване и анализиране на развитието на
понятийно-терминологичната система на педагогическата наука;
- да сравнява и аналитично оценява структурите и технологията на
осъществяването,приносите на различни научни разработки в областта
на педагогиката и ролята им за обогатяване на практиката на
обучение и възпитание в съответствие с актуалните потребности на
обществения живот;
- да открива, идентифицира и формулира актуални педагогически
проблеми, да обосновава алтернативни хипотези в изследователски
аспект, да обосновава ключови идеи и пътищата за тяхната
реализация, да познава параметрите по формирането на обоснована
концепция за научно-изследователски решения, да познава методите,
похватите и техниките, приложими в изследователската дейност;
- специализирани и концептуални знания, подпомагащи критичния
анализ и добрата систематизация на иновативни решения в
педагогическата сфера на изследвания;
- потенциал за разширяване и творческо трансформиране на
съществуващите знания в областта върху основата на съществени
взаимовръзки и взаимодействия с гранични научни области;
- знания с най-висока степен на сложност, даващи възможност за
реализиране на автентични, оригинални изследвания, представляващи
принос в педагогическата наука.
2. Умения (познавателни и
практически)
- умение да идентифицира и определя значими за практическата
дейност проблеми, теоретично да обосновава актуалността им, да
проектира и реализира системно и цялостно изследвания в избраната
конкретна област;
- умения за осъществяване на целенасочен литературен обзор по
темата на изследването, за бързо ориентиране в потока от
научно-педагогическа информация, за намиране, извличане,
подреждане, синтезиране и оценяване на иновативни идеи от различни
научни източници;
- умения за многоаспектно анализиране и успешно решаване на
дискусионни проблеми в областта на проучването или нововъведенията,
усъвършенстване на стандартните модели и подходи, развиване на
иновативни решения чрез комбиниране на различни оригинални
стратегии и технологии;
- владеене методи и средства за прогнозиране на изменящата се
педагогическа действителност, за иновативно мислене, генериране на
нови идеи с добра приложимост в практически план, разработване на
рационални алгоритми за дейност;
- да владее научния стил на изложение /писмено и устно/, да умее
последователно, логично и точно, аргументирано да изразява своите
мисли;
- коректно да цитира ползваните научни трудове и да спазва
правилата на научната етика;
- добро техническо оформяне и експониране на резултатите от
провежданите емпирични изследвания; умение за изготвяне
научни статии, резюмета, доклади, студии и др. с подходящо
схематично, графично онагледяване, за разработка на учебни
помагала);
- умения за добри публични прояви, комуникиране чрез различни
медии пред различна аудитория;
- да се отнася с уважение към труда на своите колеги, обективно и
справедливо да оценява качествата на научните им разработки, да
умее адекватно да анализира чуждите гледните точки по отделни
проблеми;
- развиване на умения за самостоятелно или групово творческо
участие в научно-изследователска дейност, за издръжливост,
прецизност и взискателност, адекватност, приспособимост и
интелектуална гъвкавост.
- да владее класическата и иновационните образователни технологии
в научно-преподавателската си работа във висшето училище;
- да усъвършенства непрекъснато професионално-педагогическата си
подготовка в синхрон с изискванията на съвременността;
- умения за създаване и ръководене на екипи, за включване в
проектна дейност, за рационално разпределяне на времето и
управление на човешки и финансови ресурси; за решаване на сложни
комплексни проблеми чрез прилагане на интердисциплинарни подходи,
на нови изследователски методи и инструменти;
- да умее да прилага творчески научните постижения на
педагогическата наука в практиката.
3. Самостоятелност и
отговорност
- перманентно усъвършенстване на кръга от познания и умения в
професионалната област, в която реализира изследвания;
- създаване и интерпретиране на нови творчески продукти чрез
собствени изследвания или друга научна дейност;
- умение за качествено и ритмично планиране и осъществяване на
педагогическата и изследователската дейност;
- развиване на рефлексивни умения, на способност за самооценка на
постигнатото в научно-изследователската дейност;
- умения за творческо проектиране, изпълняване и адаптиране на
индивидуалния изследователски процес в съответствие със
съвременните изисквания, с оглед постигане на устойчиви
резултати за педагогическата практика.
4. Компетентност за учене
- формиране на интереси в избраната професионална област и на
позитивна личностна мотивация за дейност;
- развиване на капацитет за системно придобиване и използване на
значително количество информация от разнообразни канали,
представяща актуалните научни постижения в една или друга
теоретична или практическа област;
- владеене на универсални интелектуални умения, свързани с
осмисляне, разбиране и практическо приложение на знанията в
областта на теорията и практиката на обучение и възпитание;
- умение за използване на съвременните дигитални технологии за
натрупване и систематизиране на значима научна информация;
- умение за работа в екип;
- умение за самоконтрол и адекватна самооценка в осъществяваните
дейности;
- умение за прекодиране на придобитата научна информация;
- презентационни умения.
5. Комуникативни и социални
компетентности
- диалогичност и умение за създаване на добър
социално-психологически климат;
- развиване на качества и умения, изискващи висока активност,
лична отговорност, самостоятелност и инициативност в разнообразни
педагогически ситуации;
- демонстриране на общи способности във връзка с проектиране,
организиране и участие на проекти по провеждане на авторитетни
научни форуми - конференции, симпозиуми, семинари, кръгли маси и
т.н.;
- способност за пълноценно общуване и обмен на опит с колеги от
други университети на национално и международно равнище, за
използване на някои от най-разпространените европейски езици в
собствената изследователска дейност.;
- умения за използване на модерните информационни технологии в
педагогическите изследвания.
6. Професионални
компетентности
- творческо използване на техники в професионалната област,
свързани с разнообразни евристични стратегии, прилагани във
фундаменталните и приложни научни изследвания;
- извършване на компетентни експертни оценки по сложни въпроси в
съответната област, често в условия на дефицит на информация, както
и на способност за ясно, убедително и ефективно представяне
на идеи и заключения пред социалното обкръжение;
- развиване на стремеж и способност за постигане на устойчиви
резултати в дейността, за продължаване на научните изследвания на
все по-високи равнища, което да допринася за развитието и
модернизирането на педагогическата теория и практика.
Сфери на професионална реализация
Професионалната реализация на завършилите докторската програма
предполага разнообразни възможности:
- изследователи в научни центрове и звена;
- консултанти в училище и центрове за работа с деца, в
правителствени и неправителствени организации;
- преподаватели във висши училища;
- детски или начални учител, старши, главни учители (методик),
специалисти в различни изследователски институти, звена за
извънкласна и извънучилищна дейност, центрове за подкрепа за
личностно развитие, центрове за образователна подкрепа;
- специалисти в сферата на приобщаващото образование - ресурсен
учител, експерт;
- социални педагози и социални работници за работа с
различни възрастови контингенти лица, семейства, групи и
общности;
- държавни експерти към МОН, РУО, Агенция за социално
подпомагане, Държавна агенция за закрила на детето, Регионално
управление на образованието /РУО/, Регионална дирекция "Социално
подпомагане"/РДСП/, Дирекция "Социално подпомагане" /ДСП/, Общински
структури, управленски структури, директор на образователни или
социални институции, или експерт по социална работа и др.;
- специалисти и експерти в системата на МВР - Детски
педагогически стаи, Дирекция "Изпълнение на наказанията" и
Пробационни служби; Агенция за бежанците; Агенция по
заетостта.