Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Магистърската програма "Педагогическо взаимодействие с
деца с проблемно поведение" дава възможност на педагози,
завършили бакалавърска или магистърска степен в специалности от
професионално направление "Педагогика", на бакалаври и магистри с
професионална квалификация "учител по…" или завършили бакалавърска
или магистърска степен в други професионални направления да се
специализират за работа с т.нар. "трудни" или "проблемни" деца и с
техните семейства, с обществените институции, осъществяващи контрол
и подкрепа на семейства с деца с проблемно поведение.
Потребността от подготовка на висококвалифицирани специалисти за
системата на педагогическата практика в детскагта градина и
началното училище се определя от все по-нарастващата необходимост в
днешното общество от ограничаване на отрицателните социални явления
чрез превантивно-корекционно въздействие и
психолого-педагогическа подкрепа на деца с проблемно поведение.
Обучението в магистърската програма има за цел
да подготви специалисти с образователно-квалификационни параметри,
които им дават възможност за пълноценна реализация в системата на
педагогическата практика за осъществяване на ефективна превантивна
и корекционна работа, ориентирана към динамичните процеси на
промяна в личностното и груповото развитие и към възможностите да
се влияе позитивно върху поведението на децата и техните
родители.
Обучението е с продължителност 1 година (2 семестъра) и
осигурява профилиране и задълбочаване на подготовката в
съответствие с придобитата специалност на
образователно-квалификационна степен "бакалавър". В структурно
отношение учебният план включва задължителни, избираеми и
факултативни дисциплини.
Задължителните учебни дисциплини гарантират
придобиването на задълбочена теоретична и специализирана подготовка
за осъществяване на ефективна превантивна, корекционна и
консултативна дейност.
Избираемите учебни дисциплини осигуряват
разширяване и надграждане на теоретичната и специализираната
подготовка по специалността чрез овладяване на специфични знания и
компетентности,
Факултативните учебни дисциплини дават
възможност за получаване на знания и умения от различни научни
области в съответствие с интересите на студентите.
Учебния план предвижда широко-профилна подготовка, включваща
блоковете на общо-научна и специализирана
психолого-педагогическа подготовка, технологична подготовка,
приложно-практическа подготовка. Конструирането му е съобразено със
следните методологични принципи: комплектност, интегрираност,
системност, адаптивност, иновационно усъвършенстване и
надграждане.
Съдържанието на учебния план, организацията на обучението,
въведената кредитна система и система по качество на образованието
позволяват образователната мобилност на студентите-магистри и
гарантират тяхната конкурентоспособност на пазара на специалисти в
страната и успешната им професионална реализация у нас и в
чужбина.
Студентите, успешно завършили обучението в магистърската
програма по Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно
поведение, придобиват професионална квалификация
"магистър-консултант-педагог". Те са подготвени да извършват
консултантска, превантивна и корекционна дейност в детските градини
и училищата, със семейства, обществени институции и
организации.
Магистърът по Педагогическо взаимодействие с деца с проблемно
поведение има възможности за професионална реализация в следните
звена и структури:
- В системата на Министерство на образованието, младежта
и науката:
- възпитател в домове за
отглеждане и възпитание на деца, лишени от родителска грижа, в
извънучилищни учреждения и центрове за работа с деца ;
- учител в основни и средни
училища при придобита бакалавърска степен по съответната
специалност,
- детски учител в детска
градина при придобита бакалавърска степен по съответната
специалност,
- консултант в
социално-педагогически центрове и кабинети;
- експерт и консултант в
Центрове за образователни услуги, Центрове за кариерно развитие, в
Бюрата по труда, в системата на продължаващото квалификационно
обучение;
- В системата на Министерство на труда и социалната
политика като:
- експерт в общинските
комисии за закрила на детето, в отделите за закрила на детето към
общинските дирекции "Социално подпомагане";
- обществен посредник.
Завършилият магистър има възможност да специализира в различни
форми за следдипломна квалификация и продължаващо обучение; да
продължи образованието си в образователно-квалификационна степен
"доктор".