Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Цел на
подготовката
Магистърската програма "Социално-педагогическа превенция и
консултиране" дава възможност на педагози, завършили бакалавърска
или магистърска степен в специалности от професионално направление
"Педагогика", на бакалаври и магистри с професионална квалификация
"учител по.." да се специализират за работа в областта на
социално-педагогическата превенция, посредничеството и
консултирането в социалнопедагогическата сфера.
Потребността от подготовка на висококвалифицирани специалисти за
системата на социално-педагогическата превенция се определя от все
по-нарастващата необходимост в днешното общество от ограничаване на
негативните социални явления чрез превантивна намеса и
социалнопедагогическа и психологопедагогическа подкрепа на лица от
рискови групи.
Обучението в магистърската програма по социално-педагогическа
превенция и консултиране има за цел да подготви специалисти с
образователно-квалификационни параметри, които им дават възможност
за пълноценна реализация в системата на социално-педагогическата
превенция, консултирането и посредничеството при проблеми, свързани
с дезадаптацията на личността; за осъществяване на ефективна
превантивна и консултативна дейност, ориентирана към насърчаване и
подпомагане психосоциалното развитие на личността, както и към
стимулиране изграждането и поддържането на позитивни
взаимоотношения в социалната група и общността.
Студентите, успешно завършили обучението в магистърската
програма по социална превенция и консултиране, придобиват
професионална квалификация "магистър - педагог по
социално-педагогическа превенция и консултиране". Те са подготвени
да извършват консултантска и превантивна възпитателна дейност в
училищна и извънучилищна среда, и в институциите, ангажирани със
социалната превенция.
Изисквания към подготовката на
магистъра педагог по социално-педагогическа превенция и
консултиране
В съответствие с чл. 9 от Наредбата за държавните изисквания за
придобиване на висше образование на образователно-квалификационните
степени "бакалавър", "магистър" и "специалист" (ДВ бр. 76 от
5.09.2003 г.) обучението в магистърската програма е насочено към
профилиране и задълбочаване на професионално-педагогическата
подготовка и осигурява:
А. Задълбочена научно-теоретична и специализирана
подготовка с интердисциплинарен характер, осигуряваща
изграждането на компетенции от областта на педагогиката,
психологията и правото:
- познава и владее терминологично-понятийната система на теорията
и практиката на социалната превенция и познава и може да работи с
нормативната база на осъществяваната в страната превантивна
дейност;
- познава педагогическите и институционални модели и стратегии за
превантивна възпитателна дейност и за осъществяване на
социално-педагогическа намеса и подкрепа;
- познава принципите на професионалната етика при работа с
рискови групи;
- познава и разпознава отклоняващото се от социокултурните и
правните норми на поведение;
- умее да осъществява адекватна консултативна и медиаторска
дейност с подрастващите, техните семейства, както и с други
социални групи в обществото;
- умее да осъществява ресоциализиращи взаимодействия при работа с
деца и възрастни.
Б. Усвояване на компетенции за научноизследователската и
научно-приложната дейност:
- умее самостоятелно да търси източници на информация;
- може да се ориентира самостоятелно в теоретико-приложните
постижения в областта на социалната превенция, да
диагностицира;
- умее да планира и провежда практико-приложна изследователска
дейност в областта на превантивната възпитателната дейност.
В. Изграждане на компетенции за адаптация в условията на
социални, икономически и технологични промени:
- умее да общува, да създава и поддържа доверие, да преодолява и
управлява конфликти и др.;
- може да пренася знания и технологии, да операционализира,
технологизира и да внедрява в практиката съвременни теоретични
постижения;
- поддържа стремеж към непрекъснато повишаване на квалификацията
и самообразование;
- цени професионалното сътрудничество и взаимопомощ и може да
работи в екип.
Квалификационната характеристика на
магистърската програма "Социално-педагогическа превенция и
консултиране" с професионална квалификация "педагог по
социално-педагогическа превенция и консултиране" е основен
документ, който определя разработването на учебния план и учебните
програми. Тя е съобразена със Закона за висшето образование,
Класификатора на областите на висше образование и професионалните
направления, Наредбата за държавните изисквания за придобиване на
висше образование на образователно-квалификационните степени
"бакалавър", "магистър" и "специалист" (ДВ бр. 76 от 5.09.2003 г.),
Националната класификация на длъжностите и професиите,
Правилника за устройство и дейността на ЮЗУ "Неофит Рилски",
Правилника за образователни дейности и др. нормативни документи на
университета.