The accreditation of this program is until 2025 .
The education is performed by Faculty of Philology.
Магистърската програма е със срок на обучение 2 семестъра и е
предназначена за студенти, завършили Българска филология като първа
или втора специалност, Славянска филология, Балканистика,
Педагогика на обучението по български и чужд език и др. и
притежаващи професионална квалификация "учител по български език и
литература".
Тя предоставя на преподавателите по български език и литература
надграждаща специализирана подготовка за работа в чуждоезикова
среда (в обучителни центрове, училища и университети в чужбина) или
с граждани в България, чийто майчин език не е български (сред
малцинствени или емигрантски общности). Акцентът е поставен върху
някои специфични особености при разглеждането и представянето на
различните езикови равнища и категории, както и на рецепцията на
българската литература при преподаването й на носители на друг
език. Паралелно с това студентите получават и по-широка подготовка,
позволяваща им да придобият компетенции в областта на
интеркултурната комуникация, както и да се ориентират в проблемите,
свързани с историята и културата на етническите малцинства в
България.
Учебният план е съобразен с динамично променящата се
обществено-политическа ситуация в страната в условията на
глобализация и активни миграционни процеси, изискваща подготовката
на конкурентноспособни, висококвалифицирани филолози българисти със
специфични умения и знания в областта на българския език като чужд.
Целта е да се отговори своевременно и адекватно на потребностите на
обществото ни от добре подготвени филолози, притежаващи
специализирана професионална подготовка да преподават български
език и литература извън България или сред общности, за които
българският език не е майчин.
Студентът, завършил магистърска програма БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК КАТО
ЧУЖД, получава образователно-квалификационна
степен: МАГИСТЪР с професионална
квалификация ПРЕПОДАВАТЕЛ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК НА ЧУЖДЕНЦИ
И НА БЪЛГАРСКИ ГРАЖДАНИ С ДРУГ МАЙЧИН ЕЗИК.
Той има специализирана подготовка, позволяваща му да работи
съгласно Националния класификатор на длъжностите и професиите
като:
а) преподавател по български език в български училища извън
България;
б) лектор по български език в чуждестранни университети, в които
се преподава български език;
в) преподавател по български език в България в райони със
смесено население, за част от което българският език не е
майчин;
г) преподавател в емигрантски обучителни центрове и институции,
предоставящи обучение по български език;
д) като експерт и консултант по въпросите на езиковата
подготовка в неправителствени организации, сдружения и фондации,
работещи за интеграцията на малцинства и общности, чийто майчин
език не е български;
е) като консултант и специалист по въпросите на чуждестранната
българистика на различни нива в държавната администрация, в
културни институти и организации в страната и извън нея.
Обучението в магистърската програма БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК КАТО ЧУЖД
осигурява:
- задълбочена научно-теоретична и специализирана подготовка по
български език с оглед спецификата на преподаването му като
чужд;
- знания, свързани с особеностите на интеркултурната комуникация;
знания за етническите общности в България, както и за рецепцията на
българската литература и култура в чуждоезикова среда.
Изисквания към подготовката на магистъра в програмата
БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК КАТО ЧУЖД
Студентът в магистърската програма БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК КАТО ЧУЖД
придобива: базисна подготовка, включваща дисциплини като:
Етнолингвистика, Психолингвистика, Малцинствени общности в
България, Интеркултурна комуникация; Рецепция на българската
литература зад граница и др. специализираща подготовка, включваща
дисциплини като: Усвояване на българската фонетична система в
чуждоезикова среда; Усвояване на българската морфологична система в
чуждоезикова среда; Усвояване на българската синтактична система в
чуждоезикова среда; Тематична лексика, лексикален минимум и
безеквивалентна лексика; Фразеологизми и паремии при преподаването
на българския език като чужд и др.
Характеристика на компетентностите, които ще бъдат
усвоени:
а)придобиване на знания и умения за преподаването на българския
език като чужд език;
б) развитие на специализирана лингвистична компетентност,
позволяваща бърза ориентация в мултикултурна среда;
в) придобиване на експертни знания, свързани с най-новите
ресурси за модерно и ефективно обучение по български на носители на
друг майчин език;
г)придобиване на експертни знания за изискванията и критериите
за владеене на език, съгласно изискванията на Общоевропейската
езикова рамка.
Завършилите ОКС "Магистър" могат да продължат образованието си в
образователната и научна степен "Доктор".