Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Основната цел на магистърската програма е да се подготвят нов
тип учители, които да работят в условията на постмодерността, която
задава и новите парадигми във философията на образованието в
мултикултурност:
- Образованието да се основава на множество различни
ценности;
- Знанието, което се дава, да е резултат от ценности и култури,
да е динамично;
- Да има различни образования, а не просто модификация на
господстващата тенденция;
- Образованието е индивидуално и то е "пространство", в което
всеки търси и намира своята "образователна траектория"
- Образованието трябва да задоволява нуждите на разнообразни
групи и индивиди, т.е "да няма център";
- Обучението да е последователно, демократично и диалогично.
Ценностите и интересите на учениците и богатството на техния опит
трябва да са достъпни за учениците и учителя.
- Ролята на учителя не е да доминира и налага решения, а да
предлага, сравнява и убеждава.
- Постмодерната педагогика е педагогика на различията - тя е
основана на различни етически дискурси, тя е педагогика на
специфичното;
- Обединяването на тези дискурси е борбата против неравенството,
несправедливостта и за разширяване на основните човешки права.
Подготовката на специалиста "Магистър по муждукултурно
образование" осигурява овладяването освен на педагогически, но и на
интеркултурни компетентности, които ще позволят учителя да е
по-ефективен в култури, различна от неговата собствена.
- Способност за облекчаване на обучението в познавателната,
емоционалната и поведенческата област сред ученици от различни
етнокултури;
- Знания за интеркултурността - същност, културни недоразумения и
конфликти, фактори за ефективни интеркултурни взаимодействия;
модели за оценка потребностите на учениците, проблемите на
различията;
- Широк набор от преподавателски стратегии за работа с учениците
и родителите от малцинствата;
- Познания за етнокултурната специфика и културната идентичност
на учениците;
- Възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми
и учебни документации при работата в интеркултурна среда; Без да се
варира в основните принципи, да се варира в съдържанието и особено
в методите и инструментариума на обучение;
- Отношения на: чувствителност към "другия" и "другата култура",
толерантност към двусмислеността, която е по-голяма при
мултикултурните групи; поддържане на персонална културна
идентичност; търпение; междуличностна комуникация, интерес кам
учениците и тяхната култура; откритост към техните проблеми и
отвореност за "другата" култура;
Характеристики на интеркултурните компетентности на учителя,
които ще бъдат цел на подготовката му:
- Самосъзнание и себеразбиране: осъзнаване на своите
предразсъдъци, нагласи и стереотипи, културни ценности и норми;
- Културно съзнание и разбиране ценностите и нормите на
учениците, без отрицателна нагласа; уважения на различията;
- Социална чувствителност и отговорност; стремеж към увеличаване
интеркултурното разбиране между хората; грижа за спазване на
човешките права;
- Използване на културно чувствителни педагогически технологии и
стратегии при организацията на взаимодействието с учениците.
Изграждане у специалиста-учител на определени специфични
умения и компетентности за интеркултурно образование:
- Умение да формира базови социални качества у учениците - за
изслушване и разбиране на разсъжденията на другите; ясно изразяване
на мислите; за свободно участие в дискусиите; за приемане на чужди
аргументи и промяна на гледната точка.
- Да може да формира у учениците основни техники на учене, на
наблюдение, слушане, разбиране, комуникиране, техники за работа в
групи;
- Учителят да има методически компетентности да управляват класа,
да го активизира, да работят групово и индивидуално;
- Организационни умения за организиране работата в екип, за
интеркултурен обмен и диалог със семейството и общността.