Програмата е акредитирана до следваща акредитация, съгласно чл. 81, ал. 2 от ЗВО 2025 година.
Обучението се извършва от Факултет по педагогика.
Подготовката на студента в магистърската програма по
"Предучилищна и начална училищна педагогика" осигурява овладяването
на основните концепции и тенденции в съвременните
психолого-педагогически теории, школи, и направления, както и:
- обогатяване педагогическа компетентност на педагога във връзка
с реализацията му в условията на подготвителната група в детската
градина/подготвителния клас в училище;
- овладяване на компетенции за организация и ръководство на
педагогическото взаимодействие по всяко от образователните
направления в подготвителната група/клас;
- възможности и умения за анализ и адаптация на различни програми
и учебни документации и целесъобразни педагогически
технологии;
- изграждане на собствен стил на педагогическо взаимодействие с
децата от 3 до 11 годишна възраст.
Подготовката на студента-магистър предполага овладяване на
концептуално-технологичните аспекти на научното изследване и
конкретни умения за осъществяването му, както и:
- умения за подбор и прилагане на подходящи методи за текуща
педагогическа диагностика и психопрофилактика;
- умение за организиране и провеждане на социално-педагогическа и
превантивна работа с деца от предучилищна и начална училищна
възраст.
Подготовката на студента-магистър е насочена към
проблемите, които педагогът решава съвместно с подрастващите в
условията на подготвителната група и клас и при
консултативно-превантивната дейност с деца от предучилищна и
начална училищна възраст, както и:
- всестранно да обогатява и разгръща специфичните детски дейности
и общуване, като насочва децата и учениците към по-широка гама от
смислови задачи с универсално и общочовешко значение;
- да създава условие за формирането и саморазвитието на детето и
детската група като субекти на дейността и своите
взаимоотношения;
- да стимулира пълноценното овладяване на системата от различни
игри като собствена свободна самостоятелна и самоорганизирана
дейност в детската градина и учебната дейност в началното
училище.
Подготовката на студента-магистър е насочена към създаване на
оптимални условия и насърчаване на стремежа към личностна
самоорганизация на педагога, учител в детски заведения, начални
училища и образователни учреждения като непосредствен изпълнител и
ръководител. Това предполага овладяване на
професионално-педагогически компетенции за:
- критично мислене и творческо въображение, адекватна самооценка
и оптимална саморегулация на собственото поведение в процеса на
междуличностните отношения и работа в екип;
- самостоятелно откриване, анализ и изследване на педагогически
проблеми и явления чрез творческо преосмисляне на педагогическата
информация;
- инициативно вземане на оригинални, конструктивни и прогностични
педагогически решения;
- комбинативност и многовариантност при организиране на
педагогическите взаимодействия в които участват;
- моделиране на психолого-педагогическите феномени и тяхното
ефективно използване в практиката;
- разностранно подхождане към педагогическите явления и проблеми
и планиране на алтернативни пътища за тяхното решаване включително
чрез смяна на парадигмите на мислене и толерантното възприемане на
света и хората.
Квалификационната характеристика на придобилите ОКС "магистър",
професионална квалификация «педагог, детски учител, начален учител
и учител в подготвителна група/клас» е основен документ, който
определя разработването на Учебния план и учебните програми. Тя е
съобразена със Закона за висшето образование, с държавните
изисквания за придобиване на ОКС «магистър» и с Правилниците на ЮЗУ
«Неофит Рилски».