Курс за
повишаване на квалификацията на учителите по
философия
Заглавие:
Формиране на дигитални, знаниеви и личностни
компетентности
Организатор:
Катедра "Философия", Философски факултет на Югозападен университет
"Неофит Рилски"
Форма на
обучение: 16 часа за 1
кредит
8 часа аудиторна заетост
и 8 часа извънаудиторна заетост
Дата на
провеждане: 25 април 2020
г.
Анотация:
Катедра "Философия" към
Югозападния университет "Неофит Рилски" организира курс за
по-висока квалификация и иновативни обучителни технологии в
преподаването по философия в средните училища. Ще дискутираме и ще
пробираме как занимателно и вдъхновяващо да се преподават
философските знания в трите гимназиални класове - 8, 9 и 10 клас,
как да се провокира и стимулира нагласата към предмета философия в
училище, като се работи за същинското философско разбиране и за
усвовяването на спецификата на философското знание. Цел на курса е
разглеждането на иновативни обучителни технологии, на формирането
на понятиен апарат и на прилагането на казуси от практиката за
по-живо и личностно ориентирано обучение в
училище.
Обучението в курса се
базира на овладяването на новия компетентностен подход, как се
изграждат и оценяват компетентностите по философия. В целите на
курса е и осмислянето и изясняването на ролята на философското
образование в общообразователната подготовка на учениците, за
мотивиране и оценяване на значимостта на хуманитарното образование
за изграждане на активни, осъзнати и отговорни личности, готови за
новите предизвикателства в епохата на дигитализация и на остра
необходимост от по-добро и качествено образование. Ще се осмислят
възможностите на образованието по философия да изгради у младите
хора такава нагласа, мотивация и светоглед, да се култивира и
развие истинско отношение към философията, към ценностите в
съвременното общество.
Организация на
обучението
Курсът е организиран в
16 часа, за които се присъжда 1 кредит. Планират се 8 часа
аудиторно обучение и 8 часа извънаудиторна заетост по изготвянето
на курсово задание.
Аудиторното обучение ще
се осъществи в три модула.
Модули обучение в
курса
Модул
|
Теми
|
Лектори
|
Хорариум
|
I
модул
|
Дигитални
компетентности
|
гл.ас. д-р Атанаска
Чолакова
|
3 уч.
часа
|
II
модул
|
Знаниевикомпетентности
|
доц. д-р Силвия
Кръстева
|
3 уч.
часа
|
III
модул
|
Личностни
компетентности
|
гл.ас. Георги
Величков
|
2 уч.
часа
|
Първи модул:
Дигитални компетентности - 3 часа
Провежда се в
компютъризирана зала на ЮЗУ.
Цел на модула е
запознаването и работата с актуални обучителни
дигиталниплатформи
(Mursion, SL),
наукометрични
(WoS/Scopus) и
библиографски бази
данни(
EBSCO). Модулът е насочен
към представянето на съвременни платформи, които могат да спомогнат
обучението по философия.
- Информация във
виртуалното пространство. Съществено значение има запознаването на
учителите със спецификата на информация във виртуалното
пространство, както и утвържаването на компетентности, свързани с
културата на търсене и обработка на информация, релевантна за
обучителния процес.
- Култура на използване
на източници. Цели се представяне на работата със съвременните
научни методи и стилове
(APA)
за цитируемост, работата с текстови източници и тяхното адекватно
цитиране при изготвянето на самостоятелен текст или
презентация.
- Наукометрия. Особено
важен акцент се поставя на работата с наукометрични и библиографски
бази данни, както и работата с тях. С цел подобряване на
учителските компетентности и разпознаваемост се представя работата
с основни платформи (ORCID,
ResearcherID/Publons).
Втори модул:
Знаниеви компетентности - 3 часа
Цел на модула е да се
разгледат и обсъдят обучителни технологии и специфики при
преподаването на философското знание и при формиране на философска
компетентност, да се набележат иновативните и творчески моменти в
преподаването на учебния материал - 8, 9, 10 клас, основни техники
и похвати за по-добро и разбиращо овладяване от учениците на
понятийния апарат и за прилагане на проблемния
подход.
- Особено важен акцент:
работата с философските начала в преподаването по философия в 8
клас и техника за представяне на началото във философията, техники
за представяне на един философски казус, за представяне на един
философ. Онтологическа компетентност: работа за онтологическото
разбиране и преживяване на света, работа по и за усвояване на
онтологическите категории, особено за 8 клас, философското
изграждане на специфично разбиране за битието от Древно гръцката
Античност до днес.
- Понятиен подход: как
се работи за усвояване на едно философско понятие и за разбиране и
визия за целта и предмета на философията.
- Логическа
компетентност: откъде да се започне в логиката, прилагане на
примери, обсъждане на общия модел на логическата теория, на
логическите начала, важни за преподаването на материала по
логика.
- Мотивация по
философия: работа за отношение и творческо осмисляне на материала
по философия; каква е ролята на философията в духовната култура,
нуждата от философията; как се изгражда висока мотивация по
философия.
Трети модул:
Личностни компетентности - 2 часа
Цел на модула:
Формирането на светогледна позиция у младия човек, специфики на
преподаването по религия в училище.
- Специфичното отношение
към религията днес.
- Специфичната
терминология на преподаването по религия.
- Историко-философски
аспекти.
- Проблемът за вярата в
съвременното общество и възможността за личен избор в духа на
толерантност и нужда от духовно усъвършенстване и духовни
ценности.
Самостоятелна
работа по изготвяне на курсово задание
Темата на курсовото
задание се формулира в съответствие с насочеността на курса.
Определя се за всеки участник индивидуално и се консултира със
съответния лектор. Определят се литературни източници, които да се
реферират, цитират и анализират в разработката.
За допълнителна
информация:
София Цветанова,
гл.специалист продължаващо обучение
E-mail: sofi_tsvetanova@swu.bg
Телефон:
0893459218
Последна промяна: 2020-02-20