Курс за повишаване на
квалификацията на учителите по философия
Заглавие: Формиране на дигитални,
знаниеви и личностни компетентности
Организатор:
Катедра "Философия", Философски факултет на Югозападен университет
"Неофит Рилски"
Форма на обучение:
16 часа за 1 кредит
8 часа аудиторна заетост и 8 часа
извънаудиторна заетост
Дата на провеждане:
25 април 2020 г.
Анотация:
Катедра "Философия" към Югозападния
университет "Неофит Рилски" организира курс за по-висока
квалификация и иновативни обучителни технологии в преподаването по
философия в средните училища. Ще дискутираме и ще пробираме как
занимателно и вдъхновяващо да се преподават философските знания в
трите гимназиални класове - 8, 9 и 10 клас, как да се провокира и
стимулира нагласата към предмета философия в училище, като се
работи за същинското философско разбиране и за усвовяването на
спецификата на философското знание. Цел на курса е разглеждането на
иновативни обучителни технологии, на формирането на понятиен апарат
и на прилагането на казуси от практиката за по-живо и личностно
ориентирано обучение в училище.
Обучението в курса се базира на
овладяването на новия компетентностен подход, как се изграждат и
оценяват компетентностите по философия. В целите на курса е и
осмислянето и изясняването на ролята на философското образование в
общообразователната подготовка на учениците, за мотивиране и
оценяване на значимостта на хуманитарното образование за изграждане
на активни, осъзнати и отговорни личности, готови за новите
предизвикателства в епохата на дигитализация и на остра
необходимост от по-добро и качествено образование. Ще се осмислят
възможностите на образованието по философия да изгради у младите
хора такава нагласа, мотивация и светоглед, да се култивира и
развие истинско отношение към философията, към ценностите в
съвременното общество.
Организация на
обучението
Курсът е организиран в 16 часа, за
които се присъжда 1 кредит. Планират се 8 часа аудиторно обучение и
8 часа извънаудиторна заетост по изготвянето на курсово
задание.
Аудиторното обучение ще се осъществи
в три модула.
Модули обучение в
курса
Модул
|
Теми
|
Лектори
|
Хорариум
|
I модул
|
Дигитални компетентности
|
гл.ас. д-р Атанаска Чолакова
|
3 уч. часа
|
II модул
|
Знаниеви компетентности
|
доц. д-р Силвия Кръстева
|
3 уч. часа
|
III модул
|
Личностни компетентности
|
гл.ас. Георги Величков
|
2 уч. часа
|
Първи модул: Дигитални
компетентности - 3 часа
Провежда се в компютъризирана зала
на ЮЗУ.
Цел на модула е запознаването и
работата с актуални
обучителни дигитални платформи (Mursion, SL),
наукометрични (WoS/Scopus) и библиографски бази
данни(EBSCO). Модулът е насочен към представянето на съвременни
платформи, които могат да спомогнат обучението по философия.
- Информация във виртуалното
пространство. Съществено значение има запознаването на учителите
със спецификата на информация във виртуалното пространство, както и
утвържаването на компетентности, свързани с културата на търсене и
обработка на информация, релевантна за обучителния процес.
- Култура на използване на
източници. Цели се представяне на работата със съвременните научни
методи и стилове (APA) за цитируемост, работата с текстови
източници и тяхното адекватно цитиране при изготвянето на
самостоятелен текст или презентация.
- Наукометрия. Особено важен акцент
се поставя на работата с наукометрични и библиографски бази данни,
както и работата с тях. С цел подобряване на учителските
компетентности и разпознаваемост се представя работата с основни
платформи (ORCID, ResearcherID/Publons).
Втори модул: Знаниеви
компетентности - 3 часа
Цел на модула е да се разгледат и
обсъдят обучителни технологии и специфики при преподаването на
философското знание и при формиране на философска компетентност, да
се набележат иновативните и творчески моменти в преподаването на
учебния материал - 8, 9, 10 клас, основни техники и похвати за
по-добро и разбиращо овладяване от учениците на понятийния апарат и
за прилагане на проблемния подход.
- Особено важен акцент: работата с
философските начала в преподаването по философия в 8 клас и техника
за представяне на началото във философията, техники за представяне
на един философски казус, за представяне на един философ.
Онтологическа компетентност: работа за онтологическото разбиране и
преживяване на света, работа по и за усвояване на онтологическите
категории, особено за 8 клас, философското изграждане на специфично
разбиране за битието от Древно гръцката Античност до днес.
- Понятиен подход: как се работи за
усвояване на едно философско понятие и за разбиране и визия за
целта и предмета на философията.
- Логическа компетентност: откъде да
се започне в логиката, прилагане на примери, обсъждане на общия
модел на логическата теория, на логическите начала, важни за
преподаването на материала по логика.
- Мотивация по философия: работа за
отношение и творческо осмисляне на материала по философия; каква е
ролята на философията в духовната култура, нуждата от философията;
как се изгражда висока мотивация по философия.
Трети модул: Личностни
компетентности - 2 часа
Цел на модула: Формирането на
светогледна позиция у младия човек, специфики на преподаването по
религия в училище.
- Специфичното отношение към
религията днес.
- Специфичната терминология на
преподаването по религия.
- Историко-философски аспекти.
- Проблемът за вярата в съвременното
общество и възможността за личен избор в духа на толерантност и
нужда от духовно усъвършенстване и духовни ценности.
Самостоятелна работа по
изготвяне на курсово задание
Темата на курсовото задание се
формулира в съответствие с насочеността на курса. Определя се за
всеки участник индивидуално и се консултира със съответния лектор.
Определят се литературни източници, които да се реферират, цитират
и анализират в разработката.
За допълнителна информация:
София Цветанова, гл.специалист
продължаващо обучение
E-mail: sofi_tsvetanova@swu.bg
Телефон: 0893459218
Last modified: 2020-02-20